Kassabok

Min kassabok har brutit samman. Den gav upp när kvittona tog över. Det skedde gradvis, men kulmen nåddes när jag var i Stockholm. Att vara ute i en stor stad och vara kaffesugen eller hungrig, det kan bli dyrt. Och sen skulle jag träffa många vänner, den ena efter den andra. På caféer.

Jag har insett att det inte går att leva inom de ramar jag satte upp. Visserligen var de påtvingade utifrån, men jag har också pengar i reserv. Jag vacklar mellan beslutet att hålla mig till den snäva budgeten och att konsumera tills alla mina pengar är slut. Jag hatar att ha dåligt ställt. Det får mig att känna mig dålig, får mig att känna att jag har ett dåligt liv. Och den känslan är jag trött på.

Annars är det rätt kul att föra in poster i en kassabok. Jag gillar att sortera och organisera. Den här kassaboken var dessutom digital, på nätet. Jag gillar att använda internet till personliga saker. Livet känns lätt och gränslöst. Så kassaboken var alltså en organiserad gränslöshet...? Inte konstigt att jag spenderade då.

Kommentarer

Populära inlägg