Ljusshow i Julstaden Göteborg

Julstaden Göteborg är ett vackert arrangemang av upplysta fasader och statyer i hela Göteborgs centrum under december. Dessutom en del aktiviteter. Jag kände inte till det förrän Michael nämnde det. Björn och jag åkte in till stan för att shoppa och titta. Det första vi såg var en ljusshow på Harry Hjörnes plats, vilket är det lilla torget vid Gamle Port. Bilder projicerades som passade perfekt in bland pelare och fönster på det gamla huset. Vid ett tillfälle förvandlades det till ett korsvirkeshus. Fantastiskt! Jag fick tårar i ögonen vid tanken på att nån kunde tänka ut nåt så fint för oss alla att se på. Sen gick vi till Avenyn. I Bältesspännarparken åkte barn och deras föräldrar skridskor. Man kunde sitta på utlagda skinn på bänkar, och folk hade ställt sina skor där medan de skrinnade. Inga stölder! Jag blev helt överväldigad av julstämningen och grät mot Björns axel. Det var länge sen jag upplevde julen på det viset, och ännu längre sen jag kände att jag älskade Göteborg... I ett metallförstärkt tält var det servering. Vi drack glögg och åt pepparkakor och lussekatt. Tittade på klockan och insåg att vi borde bege oss till Götaplatsen för den stora föreställningen. Massor av folk var på väg dit. Hela det väldiga konstmuseets fasad belystes av strålkastare i olika färger. Valven var täckta av någon sorts duk så bilderna kunde projiceras även där. Det blev en häftig upplevelse i färger, bilder, sång, dans och musik. Temat för i år är Havet, och spårvagnarna förvandlades till ubåtar som körde runt i kanalerna, träffade på krabbor och sjöjungfrur och allt möjligt annat. Efteråt applåderade alla. Vi strosade tillbaka till Brunnsparken. Ingen knuffades, ingen skyndade sig. Ändå var det nog ett par hundra tusen människor ute och gick i centrum. Göteborg ÄR bättre än Stockholm!

Kommentarer

Populära inlägg