Gravar och gravstenar i hela världen

Idag upptäckte jag billiongraves.com. Det är en webbplats där man kan söka bland avfotograferade gravstenar i hela världen som transkriberats och lagts in i deras stora databas. Målet är en miljard, som namnet antyder. Det finns en app att ladda ner till sin telefon. Sen kan man knalla omkring på närmaste kyrkogård och fotografera och bidra till att släktforskare över hela världen hittar sina anors gravar.

Man kan också hjälpa till att transkribera texten på gravstenarna och på så sätt göra dem sökbara. Jag testade idag, och fastnade framför datorn. "Bara en till..." Eftersom jag själv just nu är jätteintresserad av släktforskning och hur folk hade det förr, far bilder genom huvudet när jag läser på gravstenarna. "Lantbrukaren Lars Persson, född 1846" och sånt.

Jag gick själv runt på Flos kyrkogård i Grästorps kommun i somras och fotograferade gravstenar i förhoppningen att någon av dem skulle visa sig ha anknytning till det torp vi köpte i maj. Hjärtat hoppade till när jag fick syn på gravstenen för en familj som ägt gården torpet tillhörde. Där låg de, människorna jag hade läst om i arkiven! Jag tror jag kommer att ta små promenader på olika kyrkogårdar med min iPhone framöver. Jag gillar tanken på hur glad någon okänd person kommer att bli när hen upptäcker sin farfars morfars gravsten! Sen hoppas jag ju också att någon kommer att lägga upp en bild på någon sten som jag letar efter.

Jag hittade faktiskt mina morföräldrars gravsten på en webbplats som sköts av Sveriges släktforskarförbund. Jag visste mycket väl var den fanns, men jag ville testa söktjänsten. När jag tittade på bilden upptäckte jag att kyrkogårdsförvaltningen hade satt en grön pinne vid stenen som markerade att ingen längre betalade för gravrätten, och att stenen skulle tas bort om den behövdes. Oj!! Min mormors och morfars gravsten riskerade att försvinna! Vilken tur att nån vänlig själ hade fotograferat den och lagt upp den på nätet. Jag kontaktade genast pastorsexpeditionen och bad att få betala, vilket jag nu gjort. Fotografens namn fanns angivet under bilden. Tack, Lennart Thor, vem du nu är! Och vila i frid, Aron och Hulda.



Kommentarer

Populära inlägg