Glutenfritt för vanligt folk?

För ett par år sen misstänkte Björn, min sambo, att han var glutenintolerant och började då äta glutenfritt. Han blev bättre i magen. Dock visade det sig efter en omfattande utredning att han inte var glutenintolerant, utan han hade en inflammatorisk tarmsjukdom, Crohns sjukdom. Han fick med sig en lista från dietisten som räknade upp alla livsmedel han skulle undvika, eftersom de lätt startar jäsningsprocesser, och sånt han skulle ersätta med. Han skulle då bl.a undvika både glutenrika saker och en del mjölkprodukter.

Vi fattade inte riktigt sambandet med Crohns, men började båda två äta efter den där listan. Vi ersatte all mjölk med Oatley, och Björn åt bara glutenfritt bröd medan jag undvek bröd överhuvudtaget och ersatte med glutenfri müsli som jag började blanda själv med alla möjliga nyttigheter.

Jag hade ett längre tag känt en slags fysisk motvilja mot att äta bröd, och tänkte att nu skulle jag se om jag kanske mådde bättre utan. Jag hade i många år besvärats av smärtande leder, fastän läkarna inte hittade något reumatiskt. Och jag tyckte mig märka att det blev bättre av den här dieten. 

Nu har jag under snart en vecka under jul både ätit en massa vetebrödsprodukter och fått i mig mjölk eftersom jag har ätit vanlig risgrynsgröt flera gånger. Och jag har fått mer och mer besvär med lederna. Visst är det intressant?

Är det placeboeffekten, eller är det bra för vanliga människor, dvs de som inte är glutenintoleranta, att äta glutenfritt? Det finns ju en del som påstår det. Och samtidigt andra, som menar att det är trams. Dock är en sak säker, och det är att det finns starka kommersiella intressen som ser till att vi får främst den information de vill att vi ska få, nämligen att vi kan/bör äta produkter med gluten och komjölk i.

Jag kan rekommendera en jättebra bok, som har inspirerat mig. Det är "Bakut", som både berättar om sambanden bakom kulisserna och presenterar exempel på (jättegoda) recept utan glutenprodukter och komjölk. Författarna tar även avstånd från vanligt socker och visar på alternativ, t.ex agavesirap.

Kommentarer

Populära inlägg