Att avsky konsumism är en projektion


Konsumism är ett ord som myntades på 1970-talet för att beteckna västvärldens inställning till att konsumera, att konsumtionen menades göra människan lycklig.

En kompis till mig har en chef som vad jag förstår läser mycket. Men han vägrar att gå på bokmässan i Göteborg med motiveringen att det är konsumism. Det tycker jag är lite överdrivet.

Själv avskydde jag i början (för ett år sen) att bo vid Frölunda Torg med dess stora köpcentrum, eftersom jag så fort jag skulle gå och handla blev påmind om hur mycket vikt folk lägger vid att shoppa, att det är en livsstil för många. Jag har absolut tyckt att jag är bättre än såna människor. De flyr från sin ångest genom att gå i affärer och köpa saker, det är inte min grej.

Men nu har jag insett att jag inte är mycket bättre. Jag har inte shoppat, men jag har flytt från min ångest jag med. Mitt sätt brukar vara att läsa böcker, se på film, gå på teater, fylla tiden med "fina", intellektuella aktiviteter. (Det är möjligen bättre än att shoppa eftersom jag ofta lär mig något på kuppen. Till exempel läser jag hellre fackböcker än romaner.) 

Jag har ofta använt de här sakerna för att slippa känna de negativa känslor som hotar att stiga upp inom mig. Jag har velat undvika den existentiella ångesten som pekar mot döden som slutmål och säger att allt egentligen är meningslöst.

Det här insåg jag idag när jag var och handlade på Frölunda Torg och såg mig omkring bland människorna där. Jag såg att de och jag är likadana. Vi vill alla slippa veta att vi ska dö, vi vill alla hitta något som avleder uppmärksamheten en stund. Mitt sätt är nog inte finare, egentligen. För det enda som egentligen kan ge en frid är att försöka möta sina känslor och acceptera att de finns där och att livet är som det är.

Min och min kompis chefs avsky inför konsumism är inget annat än en projektion. Det vill säga, vi försöker glömma våra egna fel och brister genom att peka på andra och säga att det är de som gör fel. Förlåt! Ni får shoppa hur mycket ni vill. Fast stanna gärna upp emellanåt och var närvarande i nuet en stund. Kanske kan det skapa en gnutta frid. Helt gratis.

Kommentarer

Populära inlägg