Nyheter i blomningstiden

Det växer så det knakar på torpet. Det finns en massa perenner som kommer upp och blommar i tur och ordning, och det är spännande att se vad som har hänt sen sist när man kommer dit. Här är helgens nyheter.

Här är några små röda blommor på en växt jag inte känner igen. Den har blad som ser ut som jättestora smultronblad!

Jag trodde bara att det fanns svart iris på tomten, men här är en annan svart blomma. Är det en akleja, tro...?  Håhåjaja, vad jag har mycket att lära när det gäller blomsorter... Fin är den i alla fall.  

Nu har jag googlat på "svart akleja" - och si, det var den här blomman! Hur gjorde folk innan internet fanns? ;-)

Den gigantiska busken med sina ståtliga vita vippor, vad var det nu Maidi sa att den hette, hm... Jag bläddrar i bamseverket Den nordiska floran, men hur hittar man nåt som man inte vet vad det heter...? Ah, det är en plymspirea! Vad duktig jag var. Fast jag fuskade, för jag kollade på Maidis blogg och såg vad hon hade skrivit där. :-)

Inne i häcken hittade jag några blyga små söta blommor.

Den här vet jag i alla fall att den heter kungsljus, för den har jag haft tidigare. Det var i början på 90-talet när vi hade en marklägenhet med en liten täppa. Så vackert det är med stenen, blommorna och det faluröda huset!  [O, nej - det är inte alls kungsljus! Det är praktlysing! Fick jag veta av en kommentar här...] 



Kommentarer

  1. Hej, hej, vad roligt det är att se hur ni har det där uppe.. Blommor kan man aldrig lära sig helt men den röda blomman i häcken tror jag är en Rosentry. Visst är den svarta Aklejan fin? Det finns en svart blomma till och det är en tulpan som nog hade blommat klart när ni kom.
    Kommer du ihåg att jag visade dig en växt alldeles utanför lillstugedörren? Den ska du binda upp efter väggen allteftersom den växer. Jag kom inte ihåg då vad den hette men det är en Rosenvial som är en slags ärtväxt.
    Till slut kommer jag att göra dig besviken för de gula blommorna vid stenen är inte Kungsljus även om det är likt.
    Blomman heter Praktlysing och den kan du också googla på. Den är tacksam för den blommar länge..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  2. Praktlysing? Det var som attan. Då vet jag det. Och jag lovar att binda upp rosenvialen. :-)

    Jag hann faktiskt se de svarta tulpanerna i våras. Det var nog innan vi hade övertagit torpet, men jag minns att jag särskilt lade märke till dem, för de var så ståtliga.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg