Sjukt plommonträd - fel beskuret!

På torpets tomt finns ett par små fruktträd. Jag tog en närmare titt på dem idag. Jag har läst lite på nätet om hur man beskär fruktträd och det ska bli roligt att prova. Men jag väntar nog till nästa år så får jag se hur de beter sig först.

Tyvärr verkar plommonträdet på bilden ha någon sorts sjukdom, för alla blad hänger som sovande fladdermöss...  Kanske tar det sig. Jag vet för lite om sånt här för att kunna säga vad det handlar om.


Redigering: Trädet dog. När en kunnig person kom hit i juli kunde hon tala om vad som troligen hade hänt. Den förre ägaren hade antagligen beskurit det (och inte lite heller! och rätt av, så det blev stumpar!) i våras när saven steg. Det får man aldrig göra med stenfruktsträd, för då förblöder det. Jag är jätteledsen för det här.

Kommentarer

Populära inlägg