Frukost med kokkaffe

De förra ägarna av torpet glömde kvar en burk kokkaffe. Björn och jag dricker aldrig kokkaffe, vi dricker inte ens bryggkaffe för vi kör med snabbkaffepulver, men nu när vi har ett gammalt torp tyckte vi det skulle passa. Vi hittade den perfekta kaffepannan i en antikhandel i Majorna. Den har nämligen samma färger som väggarna och skåpdärrarna i köket: gammaldags gult och grönt.

I morse var det premiär. En rågad matsked (en sån man äter med) kaffe för varje kopp - och nu menar jag inte en mugg, för det är en styggelse, utan en 1,5 dl kopp med fat till - plus en extra sked "för pannan", som det heter. Koka upp, drag av från plattan, låt stå tills kaffet har sjunkit. Och det blir faktiskt ingen sump.

Nu var väl kaffet inte alldeles färskt, så det smakade ganska lite. Förr malde man på sin egen lilla kvarn, precis som storstadsmänniskorna gör nu till sin espressomaskin. Jag är lite sugen på att skaffa en gammal handkvarn med vev ovanpå. Få se om jag kan övertyga Björn om att det är nödvändigt.

Kommentarer

  1. Hej och gomorron.. Jag måste lägga mig i lite :) Du måste googla på både midsommarblomster och Mjölkört (kallas även Rallarros). Det är 2 helt olika blommor och Lupinen är en tredje.. Midsommarblomster tror jag att du har en tuva längst upp vid trappan mot vägen och kanske det kommer i slänten också.. Mjölkört (Rallarros) har jag aldrig sett där uppe..
    En sån kaffekanna skulle jag också vilja ha men jag har inte hittat någon på loppis. Annars har jag mycket annat i Kockums-serien..

    Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-D Ok, Maidi - jag verkar ha fått saker och ting om bakfoten! Vilken tur att du är här och korrigerar mig. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg