Blommor på torpet

Idag gick jag runt och fotograferade de blommor som blommar just nu. Alla bilder blev inte så bra, eftersom det starka solljuset gjorde de ljusa blommorna så urblekta i iPhonens kamera, men här är några stycken i alla fall.
 Hm, vad hette den här nu igen... Maidi berättade och jag antecknade, men nu har jag rört ihop det. Fin är den i alla fall.

Många vallmor står i knopp, men den här var den enda som hade slagit ut helt. Maffig!

De här var det många av, och insekterna riktigt slogs om dem - humlor, flugor och bin. (Undrar om det är bonden längre ner i backen som har bin. Kanske kan man köpa honung från sina egna blommor...?)

Liljekonvaljer, som var min mammas favoritblomma. Jag har i åratal missat deras blomning, men nu har jag egna på tomten. Vilken lyx!


Smultronen blommar överallt. Just smultronen på tomten var för mig det första tecknet på att det här skulle bli vårt ställe. Jag älskar nämligen smultron och blir lycklig varje gång jag hittar några. När jag var liten bodde vi tillsammans med mormor och morfar i deras fina hus i Säffle, och på den tomten växte det smultron längs häcken. Vi fortsatte att komma dit varje sommar, och jag fortsatte att äta smultron på strå. Hela Hunneberg är fullt av smultron, upptäckte jag när vi promenerade omkring där igår och idag. Det är verkligen ett naturområde som är som gjort för mig!

Kommentarer

  1. Jag ser tyvärr inte vad det är på bilden så jag kan inte hjälpa dig..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  2. Jo, nu ser jag . Den översta är en Akleja. Du har flera olika slags Aklejor, olika storlekar. Aklejorna är de som står rakt upp på en smal stjälk.
    De röda är Pioner..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Akleja, det ska jag försöka komma ihåg. Och de där pionerna, jag hade nåt minne av det, men sen tänkte jag att pioner brukar ha fler lager av kronblad och nästan bli som bollar. Men det finns förstås olika sorter.

      Radera
  3. Du har gammaldags Bondpioner i långrabatten och sen är det en annan Pion vid knuten till höger om sovrumsfönstret..

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag behöver lite botaniska lektioner. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg