Väghållningssten

När jag började forska om torpets historia trodde jag att det var ett gammalt soldattorp. Den här stenen står lutad mot en grässluttning invid tomtgränsen mot vägen, och jag trodde siffrorna visade vilket nummer soldattorpet hade.

Nu har jag letat efter ett soldattorp på den här marken i arkiv efter alla konstens regler, och det finns inget som tyder på att vårt torp har varit ett sådant. Synd, för då hade det varit lätt att få fram en massa uppgifter om det.

Vad är det då för sten? Min nya hypotes är att det är en sk. väghållningssten. Alla markägare hade förr varsin vägsträcka som de skulle underhålla. Och varje vägsträcka, eller väglott, hade ett nummer. Det skulle finnas en sten som utmärkte denna väglott och vår sten kan ha varit en sån. Alla väghållningsstenar jag har hittat på nätet hittills har haft tresiffriga nummer. Vi får väl se om jag lyckas gräva fram ett väglottsregister för Åse härad så småningom. Om väglott nr 417 fanns nånstans häromkring skulle det bekräfta min hypotes.

Kommentarer

Populära inlägg