Spinozas första mus

Det tog ett tag innan våra f.d. innekatter vågade sig ut på riktiga strövtåg i trädgården. Men efter hand så har de blivit ganska djärva, och har börjat fånga små byten. De började med fjärilar. Sen kom Spinoza plötsligt in en en levande groda och lät den hoppa runt medan hon lekte med den! Vi räddade den till skogen. Ett par dar senare kom Trillian in med nån sorts medelstor slända vars vingar surrade som om det var en propeller. Ut, katt! Två grodor senare började jag bli trött på det här. Och sen var det plötsligt dags för Spinoza att dra hem en näbbmus! Den var död när jag upptäckte den. Efter det har hon jagat upp en annan mus i en morgonrock (jag tog ut den), och tagit in en annan mus som sprang in under spisen och sen försvann in i ett eller annat hål i väggen. Jag har läst och hört så mycket om kattägare som får små "presenter" av sina utekatter, och nu har jag alltså varit med om det själv... Visst är jag stolt över våra små jägare (så länge de inte tar fåglar), men jag vill inte gå omkring och plocka grodor och möss efter dem inomhus! Sen har de mage att sitta och jama och tigga mat...! Bortskämda.

Kommentarer

Populära inlägg