Vildkaprifolen blommar

Det går en trappa från nedre delen av trädgården till stugans ingång. Där har någon planterat en vildkaprifol. Den slingrar sig just nu kring två krusiga pinnar som står i marken, men jag undrar just vart den ska ta vägen sen. Den har redan tvinnat ihop två skott som pekar rakt upp ovanför pinnarna. Jag funderar på om det vore snyggt att sätta en sån där äreport som många har kaprifol klättrandes på. Men är det kanske för kitchigt för ett gammalt torp?

Jag fick lära mig en ny sak när jag kollade upp växter i trädgården: Vildkaprifol har runda blommor, som den här. Antagligen är den kaprifol som har krupit upp över en jättestor sten i trädgården en "vanlig" kaprifol, för den har annorlunda blad. Vi får se nästa år när den blommar, för den blommar på fjolårsskotten har jag läst. Liksom med en hel del andra trädgårdsväxter! Vad man lär sig. Det gäller att veta sånt innan man klipper ner sina växter...

Kommentarer

Populära inlägg