Pärlemorfjäril

Det fladdrar omkring många såna här fjärilar i vår trädgård, och de är ganska stora. Jag har aldrig sett såna förut, även om de liknar nässelfjärilen lite grand. Men de är bara orange, svarta och vita.

När jag först publicerade det här inlägget hette det "Vad heter den här fjärilen?". Jag la in frågan även på Facebook och på Instagram. Fick ganska snabbt hjälp på Facebook av en kompis som visade sig vara väldigt kunnig ufrån tidigare eget googlande. Han talade om att det här är en pärlemorfjäril.

Jag kollade naturligtvis genast upp det, och kom fram till att just mina fjärilar är ängspärlemorfjärilar. (Fast nu kanske nån fjärilsexpert säger att det är fel, för alltid är det nån liten prick eller sånt som sitter på fel ställe när en amatör ska kolla saker.)

Kommentarer

Populära inlägg