Att klaga på vädret

Efter att jag läste ...nåja, skummade... boken "Stop smiling, start kvetching" (som handlar om att det är välgörande att klaga över jobbiga grejer) har jag börjat märka hur både jag själv och folk runt mig gör ansatser till att klaga på olika saker, men sen mitt i en mening växlar över till något överslätande för att verka positiv.

Ta till exempel vädret. När det är "horisontellt regn" i Göteborg är det inte kul. Folk lider verkligen. Förutom att man trängs med okända på spårvagnen till jobbet står man i nåt som närmar sig en finsk bastu när det handlar om luftfuktighet. Ibland även temperaturmässigt, om det är en av de snart 50 år gamla vagnarna utan termostat.

Men beklagar vi oss? Nej då, vi säger "det finns de som har det värre". Och ler.

Grejen är att det finns alltid nån som har det värre.

Kommentarer

Populära inlägg