Motivation

Det är vanligt att förlita sig på motivation för att göra något. På engelska finns det ett yrke som heter "Motivational Speaker". Det är alltså människor som föreläser om något i syfte att peppa folk till att få saker gjorda t.ex. börja träna.

Problemet med motivation är att den kommer och går. Motivation skapas av känslor, och de växlar av alla möjliga anledningar: omgivningen, vädret, tankar, processer i kroppen, fysisk aktivitet... 

Därav alla brutna nyårslöften, alla gymkort som inte utnyttjas, alla kurser som inte fullföljs, alla böcker som inte blir färdiga. Och så vidare. 

Ju mindre motiverad man är desto mer viljestyrka behövs för att genomföra nåt. Och i dagens samhälle är vi dåligt tränade på att använda viljestyrka. Allt ska ju vara så himla kuuul hela tiden! Man ska följa sitt hjärta!

Hur kan man träna sig på viljestyrka? Ett sätt är att föresätta sig att, oavsett hur man känner sig, göra något litet. Och sen göra det. Det ska vara så lite att det känns löjligt, bara för att man säkert ska göra det. Jag har t.ex skrivit på det här blogginlägget i flera dar, lite i taget. Om jag hade krävt av mig själv att skriva klart och publicera det med en gång hade det känts alldeles för jobbigt och det hade inte blivit av. Men ett ord eller två klarar min viljestyrka av att tackla. När jag väl varit igång har det ju blivit flera meningar för det mesta, men poängen är att starten är svårast, och då ska kravet vara så litet att det i princip är omöjligt att misslyckas. 

Sådär, nu publicerar jag det! 

Kommentarer

Populära inlägg