Jobba deltid

Det är väl många som i medelåldern börjar fantisera om allt de ska göra när de går i pension, samtidigt som de suckar över hur lite tid och/eller ork de har över för sina intressen just nu. Varför inte göra det lättare att jobba deltid för dem som vill?

Nästan alla tjänster inom mitt yrke (studie- och yrkesvägledare) är på heltid. Så även den tjänst jag har nu. Men jag råkar ha sån tur att min chef tycker att det just nu är jättebra om jag jobbar lite mindre, så jag passar på att skapa lite tid för mig själv. Jag har en dag ledig i veckan och tar dessutom en extra dag med jämna mellanrum. Plötsligt märker jag att jag har ork att göra saker jag har tänkt på länge men skjutit upp. 

Det är inte alls så att jag har det väldigt gott ställt och inte saknar den uteblivna heltidslönen. Faktum är att jag tar av sparade pengar. Men när tusan ska jag använda sparpengarna egentligen och till vad, ifall jag ändå aldrig orkar göra nåt annat än att jobba? 

Kommentarer

Populära inlägg