Att komma hem från Las Palmas - och längta till Florens

Veckan i Las Palmas blev inte den energiboost som vi hade förväntat oss. Det dåliga vädret plus oväsendet från hissmotorn utanför vårt hotellrum tog på krafterna. Vi slapp visserligen minusgraderna och snön som föll i Göteborg, men resultatet blev nog plus minus noll, eller nära noll åtminstone.

Idag har jag varit på verkstan med bilen, som behövde fixas lite efter besiktningen, och jag har tvättat semesterkläderna. Björn har jobbat. Skönt att det ändå är fredag, tyckte han. Kort arbetsvecka, liksom.

Jag tillbringade en del av eftermiddagen med att kolla på olika alterativ för nästa semesterresa, som ska gå till Florens. Jag hade tänkt att vi skulle vänta till nästa år, för jag har ju varit skeptisk till att resa överhuvudtaget de senaste åren, eftersom det brukar slita på mig. Men det är som att jag måste försöka igen, och få det rätt den här gången.

Man kan överhuvudtaget inte ta sig till Italien direkt från Landvetter, utan måste antingen börja på en annan skandinavisk flygplats eller byta i Tyskland. Så vi funderar faktiskt på att ta tåget ner, och sen flyga hem. Boendet blir via AirBnb, för det är klart att man hellre vill hyra en hel lägenhet med bra wifi än på på hotell med knackigt wifi och vara tvungen att passa tider för frukost - och betala mer.

Vi åker sent i augusti, tänker vi oss, så jag har tid på mig att ta mig igenom den italienskakurs som jag köpte på bokrean. Märker dock att saker inte fastnar lika lätt som när jag pluggade språket inför min första resa. Å andra sidan kommer man troligtvis rätt långt med engelska i Italien nuförtiden. Särskilt i turisttäta Florens - jag läste att det årligen kommer ett par miljoner turister till stan, som faktiskt bara har 350.000 invånare.

Jag var i Florens på min allra första Italienresa 1979, och blev kär i staden. Sen dess har jag inte varit där, men jag har alltid velat komma tillbaka till den vackra marmorn som finns överallt i de gamla byggnaderna. Här är ett exempel:

Katedralen Santa Maria del Fiore. (Wikimedia.)

Kommentarer

  1. Jag kom inte iväg till Florens det året. Det dröjde till 2019 - och då med ett helt annat ressällskap. Och Florens var ... ANNORLUNDA. Det hade gått 40 år sen sist, men jag hade inte räknat med att något skulle ha förändrats. Jag hade fel.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg