Varför är hotellsängar så hårda?

Första natten i Las Palmas. Jag har vaknat en massa gånger under natten, för sängen är hård. Ingen bäddmadrass. Men jag tänker att semestern är så härlig på alla andra sätt, så jag får väl "betala" med något obehag. Har sagt till min kropp att den ska försöka vänja sig.

Jag upplever för det mesta att hotellsängar är hårda. Det är en gåta för mig. En gång bodde jag på Sheraton i Stockholm, under en period när jag hade mycket mer ont i kroppen än nu, och jag bönade och bad. De förstod mig inte, utan sa att folk snarare brukade vilja ha hårda sängar. Efter två nätter kom de och la en skumgummimadrass ovanpå resårmadrassen. Sen kunde jag sova. 

Mitt problem är inte det där med att sängen fjädrar för mycket och jag får ont i ryggen av obekväm sovställning pga en "urgröpning" i en dålig resårmadrass. Det är trycket mot madrassen när bäddmadrassen är för tunn eller obefintlig. Hemma har jag Jysks fluffigaste bäddmadrass, och det är alltid så skönt att få sova på den när jag har varit borta.

Det kan inte bara vara jag i hela världen som vill sjunka ner i mjukt fluff (med en ordentlig resårmadrass under), för det säljs så ju såna bäddmadrasser som jag har hemma. Varför satsar inte ens hotell som vill verka lyxiga på skön sömn??

Kommentarer

  1. Den bästa säng jag har sovit i var på Varbergs kurort. Det var en fantastisk natts sömn ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra. Jag önskar att det fanns en hotellguide som bara siktade in sig på hur bra man sover. Sängens mjukhet, svalt i rummet, inga störande ljud...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg