Stadsvandring i Las Palmas

Vårt hotell ligger i den norra delen av Las Palmas, och idag har vi varit i stadens södra del. Igår klurade vi ut hur man tar sig dit, vilket är väldigt okomplicerat. Det är bara några kvarters promenad till Catalinaparken där alla bussarna går, och sen tar man buss 1 till ändstationen.

Vi tittade på en del gamla byggnader i den gamla stadsdelen, bl.a katedralen. Den är inte så jättestor - ungefär som Uppsala domkyrka - men ok, en sevärdhet för Las Palmas. Taket var fint.


Det var väldigt mycket skyltar överallt som talade om att det fanns sevärdheter åt ena eller andra hållet, men väldigt lite folk som gick runt och tittade på sevärdheterna. Det såg riktigt ödsligt ut. Jag fick en känsla av att allt var teaterkulisser, eftersom det var så tomt och rent och det inte fanns några som helst reklamskyltar på husen just där.

Jag upptäckte att sevärdheter som rekommenderas av historiska skäl, t.ex att Columbus bodde i ett hus innan han korsade Atlanten, tråkar ut mig. Det jag fastnade mest för var en fantastisk bougainvillea som klättrade längs en husvägg ända upp till taket. Häftigt för nåt som i Sverige är en krukväxt!


Det lustiga är att jag samtidigt med den vackra växten råkade fotografera en "riktig" sevärdhet. Om man zoomar in på bilden ser man en plakett där det står att Columbus ("Colón") en gång bad i det här kapellet: "En este santo lugar oro Colón." Det var innan han begav sig av på sin upptäcktsfärd till Västindien.

På tillbakavägen från sevärdhetsvandringen gick vi genom en del av staden som har lite bredare gator och högre hus - och mycket mer folk - än den del där vi bor. Där fanns kedjor som klädbutiken Zara, prylbutiken Tiger (stavas med ett e här), McDonalds och faktiskt även HM. Själv föredrar jag att upptäcka småställen på smågator, och sånt finns det gott om i närheten av hotellet. Björns guidebok varnar dock för skumma kvarter häromkring. Fast jag undrar hur uppdaterad den är, den påstår att det är farligt i Catalinaparken, men där satt det en massa pensionärer och spelade Domino...

Nu är vi tillbaka på hotellet och ganska möra efter att ha gått omkring på stan hela eftermiddagen. Björn har till min förvåning redan fått sitt lystmäte av storstadsupplevelser, och säger att han hellre vill se på Gran Canarias fantastiska natur i fortsättningen (där ingår stadens långa strand Las Canteras). 






Kommentarer

Populära inlägg