Dygnsrytm ur led

Varje semester blir det så att min dygnsrytm förskjuts gradvis så att jag till slut vaknar vid tolvtiden. Jag avskyr det.

Det finns flera problem med att sova så länge:

1. Jag missar mycket av dagsljuset (i alla fall på vintern).
2. Jag missar en stor del av butikernas öppettider och måste skynda mig att uträtta ärenden.
3. Det blir väldigt jobbigt första arbetsdagen efteråt, för det går ju inte stt somna i vanlig tid.
4. För mig är det så att min kropp mår dåligt av att jag sover länge på förmiddagen och är uppe sent på kvällen.

Nu ska jag börja jobba i morgon efter julsemestern, och jag är på dåligt humör för att jag vet hur det blir ikväll när jag försöker sova.

Det är en gåta för mig att jag inte kan upprätthålla min normala dygnsrytm fastän jag vet om alla dessa problem. Jag har bara mig själv att skylla, för ingen tvingar mig att vara uppe sent. Men det är hopplöst. I år har jag i alla fall resignerat lite istället för att gå och reta mig på det hela ledigheten. Alltid något.

Kommentarer

  1. Jag läste någonstans att nattugglor är intelligentare. Eftersom man kan anpassa sin dygnsrytm efter behoven. 😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag trodde att jag hade slutat med nattuggleriet. Egentligen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg