Hur många datorer behöver man?

Igår var vi hos min son och hans sambo och hämtade en stationär dator som de ville bli av med inför sin flytt till Australien. Nu står den i vardagsrummet intill en annan stationär dator som vi ska kassera, och väntar på att byta plats med den dator som finns under skrivbordet. En SSD-disk i den datorn ska in i den nya, och vi orkade inte fixa det med en gång. 

Vi använder inte den stationära datorn särskilt ofta. Det är mest när vi gör musik eller jobbar med foton som den är bekvämast. Annars känns det mycket smidigare att slå på en laptop (i Björns fall; mina laptops är sega) eller ta fram en surfplatta. Allra oftast använder jag min mobil, för den är ju så lätt att hålla i. Min iPad kommer fram när mobilens skärm är för liten för att jag ska få överblick.

Jag vet inte om vi är extrema, men detta är vårt datorinnehav just nu, inklusive jobbgrejer:

3 stationära datorer, varav en används
6 laptops, varav fyra används 
4 surfplattor, varav två används 
3 iPhones
2 Androidtelefoner, varav en används 
(Sen ligger det ytterligare några gamla smartphones och skräpar som jag inte har koll på.)

Jag har dåligt samvete för att vi inte har lämnat in så mycket som det bara går till återvinning, för det finns delar i elektroniken som kostar stora naturresurser att utvinna ur jorden. Men så är det det där med att man har "nåt" på hårddisken som man ska ta vara på "nån dag"...

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg