Från Utvandrarna till existentialism

Det här är min mest aktuella läshög med böcker just nu:


Överst ligger "Sista brevet till Sverige", fjärde och sista delen i Wilhelm Mobergs svit om utvandrarna Karl-Oskar och Kristina (hon från Duvemåla, ni vet). Jag började läsa Utvandrarna-serien under en period när jag dels tillbringade väldigt mycket tid i vår stuga från 1800-talet, dels släktforskade på min mormors sida. Mobergs skildring av de eländiga levnadsvillkoren på 1800-talet gick direkt in i min själ och jag tyckte jag halvt om halvt levde i den tiden för ett tag. Nu ska jag få ta farväl av de människor som jag följt under två och ett halvt år. (Jag har tagit långa pauser mellan delarna.)

Den andra boken ovanifrån är en självhjälpsbok från 1960, "Psycho-Cybernetics av Maxwell Maltz. Den är helt fascinerande, för i den finns samlat alla de insikter, metoder och råd som presenteras i böcker nuförtiden - som om de vore nya! Jag råkade på boken när jag nyligen lyssnade på ett föredrag av en norrlänning som heter Marcus Zacco. Han refererade bl.a till den, och jag märker att Zacco har byggt upp hela sitt resonemang kring saker som är centrala i boken, framförallt den intressanta "framgångsmekanismen" som sägs finnas i vårt undermedvetna (det är det ordet som används). 

Bok nummer tre är den kontroversiella "Stå fast" av dansken Svend Brinkmann. Han uppmanar oss att sluta sträva efter förändring för dess egen skull och istället anamma de gamla stoikernas filosofi. Mer om den i ett eget inlägg.

Den sista boken är en egensinnigt skriven introduktion till existentiell psykologi, alltså den psykologigren som tar med i beräkningen att vi människor plågas av funderingar på varför vi lever, vad som är viktigt i livet och hur vi ska kunna stå ut med vissheten om att vi ska dö. Bokens titel är lite kryptisk: "Skratta med Gud." Författaren Claes Janssen kände jag till tidigare eftersom jag läst hans bok "Förändringens fyra rum", som ett tag fick mig att vilja utbilda mig till organisationskonsult och använda mig av hans teori och metod. 

Det här var ETT av de tvärsnitt man kan göra genom min personlighet genom att kolla på mina böcker.

Tilläggsinformation: I morgon ska jag gå och se "Star Wars: The Force Awakens" för andra gången.




Kommentarer

Populära inlägg